About me

Lujnah Pendidikan & Kepimpinan PMIUTM. Merupakan salah sebuah lujnah dalam organisasi PMIUTM.

Followers

Tuesday, August 4, 2009

Kemanisan Sebuah Perjuangan itu DIRASAI Bila…

Perjuangan ini ibaratnya kita melalui jalan yang berduri. Dek kerana meredah jalan yang berduri ini, pastinya terpalit luka-luka pedih yang menjadi saksi untuk perjuangan yang suci ini. Jika kita singkap kembali sirah junjungan insan mulia Rasulullah S.A.W, perjuangan dakwah yang dilalui baginda cukup mencabar! Diancam bunuh, dupulaukan, diseksa serta dimaki hamun sudah menjadi satu perkara yang cukup sinonim dengan perjuangan dakwah baginda. Lihat saja berapa ramai pengikut baginda yang diseksa malahan dibunuh dengan kejam oleh orang-orang yang bencikan Islam!
Walaubagaimanapun, ada juga sesetengah golongan yang mengatakan mereka juga berjuang, tapi tiada apa mehnah dan tribulasi yang mereka tempuhi! Inikah yang dinamakan perjuangan? Bukankah ini berlawanan dengan fitrah perjuangan yang dilalui oleh para Anbiya’ suatu ketika dahulu? Sama-sama kita fikirkan. Allah S.W.T menukilkan di dalam kitab-Nya untuk pedoman semua :





Menyorot kembali peristiwa 1 Ogos 09, lautan manusia yang turun ke jalanan meminta supaya Akta Zalim ISA dimansuhkan! Perjuangan ini membawa erti yang cukup besar kepada kita bahawa dalam dunia sekarang, masih ada lagi ketidakadilan berlaku di dunia ini khususnya Malaysia ini. Amat menyedihkan, apabila seorang sahabat saya menceritakan tentang seorang adik usrahnya yang mana ayah kepada adik itu telah ditahan di bawah akta zalim ini selama 8 tahun! Bayangkan sahabat-sahabat semua… Jika sekiranya kita yang berada di tempat adik itu, apa perasaan kita? Mampukah kita menghadapi situasi dan keadaan di mana ayah yang kita sayangi ditahan tanpa dibicara? Mampukah kita?



Manusia Diadili di Mahkamah Akhirat

Apabila umat manusia dibangkitkan di hari akhirat kelak, Allah S.W.T. telahpun menyediakan mahkamah-Nya untuk mengadili manusia setelah mereka diberi peluang untuk mengecapi nikmat Allah yang tiada bandingannya. Di Hari Pembalasan ini nanti, manusia dibicarakan seadil-adilnya dan mereka akan dijatuhi hukaman yang setimpal dengan perbuatan mereka. Nah! Lihatlah sahabat-sahabat, Allah S.W.T. pun menyediakan mahkamah untuk manusia dibicarakan! Dan Allah juga mendatangkan saksi-saksi-Nya yang terdiri daripada anggota tubuh manusia itu sendiri. Tidak cukup dengan itu, Allah jadikan hari-hari yang dilalui oleh manusia itu sebagai saksi-Nya serta Allah juga menjadikan Bumi yang didiami manusia, yang menjadi pentas kepada aksi lakonan manusia selama mereka hidup sebagai saksi-Nya di akhirat supaya manusia yang dijatuhi hukuman oleh Allah kelak dapat menerima hukuman itu tanpa mempersoalkan hukuman tersebut setelah didatangkan saksi-saksi yang benar. Firmanullahu S.W.T dalam surah Al-Zalzalah ayat 4:





Sahabat yang dirahmati Allah, kemanisan sebuah perjuangan itu dirasai bila kita sendiri melalui kesusahan, kepahitan dan penderitaan perjuangan itu. Ya, memang benar! Pertama kali dalam sejarah hidup ini merasai gas pemedih mata, pertama kali diri ini merasai semburan asid water canon cukup menyedarkan diri ini betapa perjuangan yang dilalui ini sungguh sukar, namun kemanisan perjuangan untuk membela Islam itu ada di sebalik kesukaran dan penderitaan itu. Lantas, hati ini telah membulatkan tekad, meneguhkan azam serta mempasakkan cita-cita untuk bersama-sama berjuang menentang kezaliman sehingga ianya terhapus!

Mansuh! Mansuh! Mansuh ISA!!
Hancur! Hancur! Hancur Kezaliman!!

No comments:

Post a Comment