About me

Lujnah Pendidikan & Kepimpinan PMIUTM. Merupakan salah sebuah lujnah dalam organisasi PMIUTM.

Followers

Sunday, August 2, 2009

:: KKM ’09 : Kemunculan Generasi Pertama (Gen- 1) ::



Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya, PMIUTM dengan kerjasama Lujnah Tarbiyyah & Kepimpinan Surau (LTKS) KTDI dan Biro Kerohanian & Sosial (BIKERS) KTHO telah berjaya menganjurkan Kem Kembara Muslim 2009 (KKM ’09) pada 24 hingga 26hb Julai yang lalu. KKM ’09 telah berlangsung di Kem Kaizen, Gunung Pulai, Johor selama 3 hari 2 malam.

Seramai hampir 50 orang peserta yang terdiri daripada mahasiswa mahasiswi tahun 1 telah menyertai KKM ’09 pada kali ini. Walaubagaimanapun, ramai juga di kalangan mahasiswa mahasiswi yang telah berdaftar dengan PMI pada sesi kali ini yang berasa sedikit kecewa apabila tidak dapat menyertai KKM kerana terpaksa mengikuti program-program anjuran fakulti masing-masing serta terlibat dengan aktiviti serta latihan SUKAM. Ustaz Aminuddin Hehsan dari Fakulti Tamadun Islam telah menjadi pensyarah pengiring bagi program ini.



Pada sesi kali ini, KKM ’09 yang bertemakan “ Menuju Hikmah, Mencapai Barakah” telah tampil dengan gaya serta pengisian yang baru apabila memuatkan beberapa slot aktiviti outdoor di samping menyelitkan beberapa aktiviti LDK yang mempunyai unsur-unsur membina keyakinan para peserta. KKM ’09 kali ini diketuai oleh Kem Komanden, Sdr. PK Mohd Adhwa serta Penolong Kem Komanden, Sdri. Aida.

Berikut adalah sedikit kronologi aktiviti yang telah dijalankan oleh peserta KKM ’09:

24 Julai 2009 (Jumaat)

Peserta dan AJK KKM ’09 telah berkumpul di FAB untuk menunggu bas yang bakal membawa mereka ke Kem Kaizen, Gunung Pulai. Peserta dan AJK telah tiba di tapak kem pada waktu maghrib dan bersama-sama menunaikan solat maghrib secara berjemaah. Selepas itu, peserta dan AJK KKM ’09 bekerjasama mendirikan khemah-khemah sebagai tempat penginapan.



Kedudukan tapak khemah sedikit unik apabila kami ditempatkan di sebuah “pulau” yang dikelilingi oleh tasik di kem tersebut. Sejurus menunaikan solat Isya’, peserta dan AJK mengisi perut masing-masing dan kemudiannya meneruskan program dengan sesi ta’aruf. Selepas sesi ta’aruf yang dikendalikan oleh Kem Komanden, Saudara PK Mohd Adhwa, para peserta serta beberapa orang AJK bersiap sedia melakukan aktiviti outdoor yang pertama iaitu Night Walk.



Dalam aktiviti Night Walk ini, peserta dilepaskan secara berseorangan meredah kawasan hutan Gunung Pulai. Aktiviti ini bertujuan membina keyakinan diri peserta serta keyakinan mereka kepada Allah S.W.T sebagai tempat bergantung dan memohon pertolongan apabila kita berseorangan.




25 Julai 2009 (Sabtu)

Merupakan hari yang paling mencabar bagi semua peserta. Dimulakan dengan sesi Qiamullail, tazkirah Subuh yang disampaikan oleh Saudara Muhajirih, Mantan Presiden PMIUTM 2005 yang menggantikan saudara Presiden PMIUTM 2009, Mohd Amin Mohd Hamami yang tidak dapat mengahadirkan diri kerana tidak sihat, hujan pagi turun membasahi kem. Walaubagaimanapun, hujan yang turun tidak sedikitpun mematahkan semangat para peserta untuk mengikuti aktiviti yang disediakan. Slot ceramah pertama, Islam Cara Hidupku telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Taib dan disambung slot LDK. Selepas waktu Zohor, peserta dan AJK bersiap-sedia untuk melakukan aktiviti outdoor yang kedua, Junggle Trekking.





Dalam aktiviti ini, kami telah menemui beberapa tinggalan sejarah seperti kubu British. Pada waktu malam, slot tadabbur al-quran di bawah bimbingan saudara Mohd Firdaus Ab. Rahman, Timbalan Presiden PMI UTM berjalan lancar. Kemudian, slot LDK berkaitan akhlak telah Berjaya mencungkil bakat serta kebolehan para peserta muslimin dan muslimat apabila masing-masing menunjukkan kematangan dan kemahiran berbahas serta berhujah dengan baik.



26 Julai 2009 (Ahad)

Hari terakhir KKM ’09. Aktiviti outdoor ketiga, Rentas Halangan mengisi pagi yang nyaman dan sejuk setelah hujan agak lebat selepas solat subuh. Aktiviti yang menguji ukhuwwah, semangat kerjasama serta fizikal para peserta (tarbiyyah jasadiyah). Alhamdulillah, semua peserta berjaya melepasi halangan-halangan yang ada dengan baik. Selepas solat zohor, slot resolusi merupakan slot terakhir program. Dalam slot ini, para peserta telah mengeluarkan beberapa resolusi yang mereka perolehi daripada KKM ’09 dan seterusnya akan melaksanakan resolusi tersebut bila pulang ke kampus kelak. Di akhir program, Generasi Pertama (Gen-1) ditubuhkan. Diharapkan, dengan lahirnya Gen-1 ini, ianya bakal mengikat ukhuwwah yang telah dibina dalam kalangan peserta di samping dapat membentuk satu team yang bakal bersama-sama dengan pimpinan-pimpinan PMIUTM untuk melaksanakan program-program PMI di kampus, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment